Recensie ‘Het huilt voor jou’ – Bart Stouten

Bart Souten is niet alleen schrijver en bekende Klara-stem, maar ook fervent Syrië-liefhebber en kenner. Zijn laatste roman ‘Het huilt voor jou’ speelt zich af tegen het decor van het dreigende Syrië in 2012, net na de Arabische lente. Als lezer beland je zo niet alleen in een militair regime, maar ook in een kluwen van intriges, bedrog, liefde, homoseksualiteit en mysterie.

Ondanks het gewicht van de zich ontwikkelende Syrische burgeroorlog, maakt Stouten van ‘Het huilt voor jou’ geen overdreven dramatische vertelling of oorlogsverhaal. De combinatie van zijn virtuoze taalspel, de dreigende oorlogssfeer en een intiem liefdesspel tegen een exotische achtergrond, maken van dit boek een intrigerende en meeslepende roman.

Gedurfde thematiek

Borg, een homo uit Vlaanderen, leert online de knappe Syrische dokter Tewfik kennen en besluit zijn geluk in Syrië te gaan beproeven. Alleen blijkt Tewfik een vriendin én nog een homoseksuele vriend te hebben, iets waarvan hij Borg aanvankelijk niet op de hoogte brengt. Dat Tewfik de ietwat naïeve, verliefde Borg ook nog eens als sleutel tot een rijkelijk leven in het veilige Westen ziet, maakt de situatie des te pijnlijker. Op een bijna filmische en spannende manier ontwikkelt het verhaal zich en raken de personages verwikkeld in een kluwen van intriges en…elkaar.

Homoseksualiteit en Syrië, zeg je? Inderdaad, de combinatie van thema en locatie zijn niet meteen voor de hand liggend, maar het mag meteen duidelijk zijn dat de auteur een bijzondere affiniteit heeft met beide. En een doortastende kennis. Hij speelt de twee werelden op een ragfijne manier tegen elkaar uit tot een controversieel spinsel. En dat maakt het boek interessant.

Geen bommen, wel bloemen

De tragiek van het verhaal wordt gekleurd door de indrukwekkende taalvaardigheid van Bart Stouten. De combinatie van zijn zingende zinnen en de vergane glorie van het ooit prachtige Syrische landschap zorgen voor een erg bijzondere sfeer. Bart Stouten gooit niet met bommen in zijn Arabische lente, maar wel met bloemen.

Als je van hypnotiserend, bijna zoet taalgebruik en breinplagend lange zinnen houdt, is ‘Het huilt voor jou’ een must. Als je benieuwd bent naar het Syrië van 2012 ook. Het boek niet altijd even makkelijk leesbaar een ontspannend, maar daar moet je je over zetten. Eens je ‘in’ het verhaal zit, ben je helemaal mee. En zwaar onder de indruk.

Het Huilt voor jou – Bart Stouten
Uitgeverij Vrijdag
ISBN 9789460015199